Najbliższe okolice ulicy Obornickiej w Suchym Lesie to kuriozalny przykład krajobrazu zurbanizowanego zdegradowanego wizualnie. Degradują go tłoczące się, nachalne reklamy wielkoformatowe. Pisałam już na ten temat na http://www.gminarazem.pl/reklamy-przy-ulicy-obornickiej/ Zresztą problem reklam dotyczy także i innych miejsc w gminie.
W budżecie gminy na 2016 rok została zarezerwowana kwota 10.000zł na tzw. „akcję antyreklamową”. Pomimo posiadanych środków Urząd Gminy do tej pory nie zrobił praktycznie nic, aby uporządkować chaos powodowany przez reklamy. Nie określono także zasad ich lokalizacji i form, aby w ten sposób zadbać o estetykę przestrzeni publicznej. Tymczasem po uchwaleniu tzw. ustawy krajobrazowej wiele miejscowości „podjęło rękawicę” i przygotowuje uchwały, które będą regulowały kwestię miejsca reklam wielkoformatowych w krajobrazie. Prace takie toczą się obecnie m.in. w Gdańsku, Gdyni, Lublinie, Łodzi, Sopocie, Zamościu, Łodzi czy Nysie.
Miastem, które jako pierwsze w Polsce wprowadziło już zarówno uregulowania mające na celu porządkowanie reklam w przestrzeni publicznej, jak i opłatę reklamową jest Ciechanów. Tam właśnie 9 września 2016 r. odbyła się konferencja informacyjna, podczas której przedstawiono pierwsze doświadczenia i propozycje rozwiązań związanych z wprowadzaniem w życie przez samorządy zapisów ustawy krajobrazowej. Przy tej okazji włodarze Ciechanowa przekazali uczestnikom konferencji druki uchwał „reklamowych” wraz z załącznikami. Więcej na temat konferencji na http://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/w-ciechanowie-odbyla-sie-konferencja-na-temat-ustawy-krajobrazowej,84218.html
Mam nadzieję, że nasz Urząd będzie skory korzystać z tych doświadczeń i gotowych rozwiązań, aby poprawić wizerunek gminy Suchy Las.
Przykład skutecznego ograniczenia chaosu wizualnego powodowanego przez reklamy. Poznań, ul. Dąbrowskiego 17. Materiał ze strony http://miastoreklamacja.pl/?p=60