Kończy się kolejna kadencja Rady Gminy, czas więc na analizy i podsumowania. Wielu mieszkańców interesują koszty funkcjonowania Urzędu Gminy oraz Rady Gminy. Za funkcjonowanie Rady oraz Urzędu w wymiarze finansowym odpowiada wójt.
Z analizy sprawozdań z wykonania budżetów za lata 2013-2017 wynika, że koszty funkcjonowania Urzędu wzrosły o ponad 1,6 mln zł, natomiast Rady Gminy o kwotę 130 tys. złotych. Niestety, spory wzrost kosztów funkcjonowania urzędu, nie przekładał się na przyzwoite zarobki gminnych urzędników, a co za tym idzie, na sprawność obsługi interesantów i był raczej skutkiem generowania kosztów związanych z tworzeniem przez wójta nowych, często zbędnych etatów m.in. asystenta ds. komunikacji społecznej, którego zarobki owiane są tajemnicą.
Na wzrost kosztów funkcjonowania Rady Gminy wpływ miało kilka elementów, przede wszystkim ilość posiedzeń. W 2013 roku Rada obradowała 13 razy, w 2014 – 11, w 2015 – 11, w 2016 – 13, a w 2017 – 14. W 2017 roku na wniosek wójta zmuszona byłam zwołać 2 nadzwyczajne sesje Rady Gminy (koszt jednej sesji to ok. 20.000 zł).
W obecnej kadencji Rada powołała komisję doraźną ds. Opracowania Kodeksu Etyki Radnego (realizacja programu wyborczego), która taki kodeks opracowała i wdrożyła oraz komisję statutową, ponieważ zachodzi konieczność nowelizacji Statutu Gminy Suchy Las.
Rada była również zobligowana, po uzyskaniu opinii prawnej, do powołania 2 komisji doraźnych, które zajmowały się badaniem naruszenia przez 3 radnych klubu Nowoczesna Gmina, związanego z wójtem, tzw. przepisów antykorupcyjnych (art. 24f u.s.g). W wyniku zebranych przez komisje dowodów, Wojewoda Wielkopolski uchylił zarządzeniem zastępczym mandat dwóm radnym: Wojciechowi Korytowskiemu oraz Pawłowi Tyrce.
Na koniec trzeba nadmienić, że w przeciwieństwie do poprzedniej kadencji, gdzie większość mieli radni wójta, obecna Rada nie zwiększyła diet radnych oraz szefów jednostek pomocniczych.