Jednym z kryteriów świadczących o poziomie jakości życia w danej gminie jest dobra jakościowo oferta edukacyjna, która jak magnes przyciąga młodych ludzi do osiedlania się na jej terenie. Młodzi mieszkańcy są przecież motorem rozwoju każdej gminy. Zarówno państwu, regionowi jak i gminie powinno zatem zależeć na nowoczesnej polityce edukacyjnej, bo to najlepsza inwestycja w przyszły kapitał ludzki. Wszyscy uczniowie, zarówno ci najzdolniejsi, jak i ci ze zdiagnozowanymi problemami, powinni uzyskać adekwatną do swoich potrzeb edukację.
W gminie Suchy Las mamy bardzo dobre szkoły i przedszkola. Wszystkie jednak zmagają się z reformą strukturalną i programową, zaprojektowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 2017 roku. Podobnie, jak w całym Kraju, uczniowie i nauczyciele są przeciążeni nowymi obowiązkami, tymczasem rodzice oczekują efektywnego nauczania swoich dzieci.
Jak w tej trudnej sytuacji wspomóc placówki oświatowe, zwłaszcza w zakresie postawienia trafnej diagnozy indywidualnych potrzeb uczniów. Specjalistyczne rozpoznanie potrzeb uczniów jest podstawą określenia indywidualnego potencjału każdego z nich. To działanie niezmiernie istotne, szczególnie w przypadku uczniów zdolnych, którzy wymagają większej ilości stymulacji oraz uczniów z deficytami rozwojowymi, którzy wymagają indywidualnego podejścia i odmiennych metod pracy.
Wspomóc rodziców mogą szkolni psycholodzy i pedagodzy, od których nie sposób jednak wymagać kompleksowych działań wobec wszystkich uczniów. Nie jest to możliwe chociażby ze względów praktycznych – ilość etatów w stosunku do ilości uczniów w szkołach.
Polityka oświatowa organów prowadzących powinna się zatem skupiać nie tylko na działaniach organizacyjnych i potrzebach materialnych placówek oświatowych, ale tworzyć warunki dla wysokiej jakości i różnorodności usług oświatowych. Kolejnym krokiem jest projektowanie dla uczniów programów rozwoju i wsparcia oraz dostarczanie właściwych aktywności. Należy zatem wspierać placówki oświatowe w dążeniu do spersonalizowanej edukacji oraz wzmocnić efektywność tych działań.
Innowacyjnym rozwiązaniem byłyby scentralizowane na poziomie gminy i wystandaryzowane dla wszystkich placówek działania, które zapewnią zarówno procedury diagnostyczno –terapeutyczne jak i bogatą i różnorodną ofertę zajęć rozwojowych.