2 lutego 2017 r.
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (WITD) w Poznaniu kontrolują 5 autobusów należących do sucholeskiego ZKP Sp. z o.o. Zatrzymano 3 dowody rejestracyjne, a kierowcy zostali ukarani mandatami w kwocie 50 zł. „Usterki techniczne polegały głównie na nieszczelności układu pneumatyczno-hamulcowego: uszkodzeniu przewodu hamulcowego. Poza tym wskaźnik ostrzegawczy układu ABS wskazywał uszkodzenie układu (w jednym przypadku zaklejony został taśmą izolacyjną, by nie świecił i nie pokazywał uszkodzenia).” https://www.witdpoznan.pl/news/889/zabraklo-abs-i-zdrowego-rozsadku.html
7 lutego 2017 r.
Na stronie www.gminarzaem.pl ukazuje się artykuł Tomasza Bekasa, http://www.gminarazem.pl/czy-karol-marcinkowski-przewraca-sie-w-grobie/, w którym autor informuje o przyznaniu w dniu 12 września 2016 r. sucholeskiemu ZKP wyróżnienia w Konkursie o Wielkopolską Nagrodę Jakości.
21 lutego 2017 r.
Radni podczas posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego rozmawiają z prezesem ZKP Edwardem Miśko o stanie technicznym taboru . Prezes pozytywnie ocenił tabor autobusowy, a ponadto zakwestionował rzetelność kontroli WITD z 2.02.2017 r. , która wg jego wiedzy była efektem donosu.
Protokół Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego z 21.02.2017 r. http://bip.suchylas.pl/176/komisja-bezpieczenstwa-i-porzadku-publicznego/
28 marca 2017 r.
Na posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przybywają pracownicy ZKP, którzy wcześniej spotkali się z przewodniczącą Rady Gminy Suchy Las Małgorzatą Salwa-Haibach podczas dyżuru dla mieszkańców. Kierowcy, zwracali uwagę na fatalny stan taboru autobusowego. Usterki układów hamulcowych, zaklejone czujniki, niefunkcjonujące ogrzewanie i klimatyzacja, zużyte drążki układu kierowniczego, drzwi samoczynnie otwierające się podczas jazdy to tylko niektóre przykłady niesprawnego taboru. Pracownicy akcentowali również, że na osoby, które odmawiają prowadzenia niesprawnych pojazdów wywierana jest presja.
Protokół Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego z 28.03.2017 r. http://bip.suchylas.pl/176/komisja-bezpieczenstwa-i-porzadku-publicznego/
30 marca 2017 r.
Radni klubów Inicjatywa Mieszkańców – Gmina Razem, członkowie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego: Włodzimierz Majewski, Zbigniew Hącia oraz Dariusz Matysiak spotykają się z wójtem Grzegorzem Wojterą. Ze spotkania sporządzono notatkę służbową o następującej treści:
25 kwietnia 2017 r.
Na posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przybywają pracownicy ZKP, którzy kwestionują relacje swoich kolegów z dnia 28.03.2017 r. Pracownicy informują, że zarówno stan techniczny taboru, jak i relacje w spółce są bardzo dobre.
Protokół Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego z 25.04.2017 r. http://bip.suchylas.pl/176/komisja-bezpieczenstwa-i-porzadku-publicznego/
27 kwietnia 2017 r.
Podczas sesji Rady Gminy wójt Grzegorz Wojtera wycofuje się z ustaleń z 30 marca 2017 r. w szczególności kwestionuje zasadność przeprowadzenia kontroli w niezależnej stacji kontroli pojazdów.
Protokół z XXX sesji Rady Gminy Suchy Las z 27.04.2017 r. Strony 23-27 http://bip.suchylas.pl/241/protokoly/
19 maja 2017 r.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zwraca się pisemnie do wójta z prośbą o przekazanie informacji o podjętych działaniach w zakresie poprawy bezpieczeństwa korzystających z autobusów sucholeskiego ZKP.
20 czerwca 2017 r.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego składa interpelację z prośbą o przedstawienie dokumentów dotyczących stanu technicznego taboru autobusowego oraz przeprowadzonych od początku 2017 r. kontroli. Wójt informuje, że o powyższe dokumenty należy wystąpić bezpośrednio do ZKP Sp. z o.o. w trybie dostępu do informacji publicznej.
22 czerwca 2017 r.
Przedstawicielka ZKP Sp. z o.o. na posiedzeniu sesji Rady Gminy Suchy Las odczytuje oświadczenie/ apel w obronie dobrego imienia gminnej spółki.
Lipiec 2017 r.
Wójt Grzegorz Wojtera w Gazecie Sucholeskiej [nr 06 (170) lipiec 2017] informuje mieszkańców, że „SUCHOLESKIE AUTOBUSY BYŁY I SĄ BEZPIECZNE”. Problem sprowadza do bieżącej walki politycznej, koncentrując się raczej na obronie wizerunku spółki, a właściwie jej Zarządu, pomijając kwestię bezpieczeństwa pasażerów. Pisze, że batalia radnych klubów INICJATYWA MIESZKAŃCÓW – GMINA RAZEM jest po prostu wymyślona, a prawdziwym celem jest napiętnowanie wójta i prezesa ZKP. Artykuł zakończył życzeniami spokojnej i bezpiecznej podróży gminnymi autobusami.
9 sierpnia 2017 r.
Prezes ZKP Sp. z o.o. przekazuje dokumenty dotyczące kontroli przeprowadzonych w 2017 r. z analizy dokumentów wynika, że w okresie od lutego do czerwca 2017 r. WITD oraz Policja przeprowadziły łącznie 19 kontroli stanu technicznego autobusów ZKP, w wyniku których dokonano zatrzymania 7 dowodów rejestracyjnych w związku z nienależytym stanem technicznym pojazdu.
12 września 2017 r.
W płomieniach staje jeden z autobusów ZKP Sp. z o.o. Prasa donosi, że prawdopodobną przyczyną pożaru była awaria układu hamulcowego. W tym samym dniu radni klubów INICJATYWA MIESZKAŃCÓW – GMINA RAZEM oraz prezes Stowarzyszenia Gmina Razem – Michał Dziedzic wydają specjalne oświadczenie.
14 września 2017 r.
Wójt Grzegorz Wojtera wydaje oświadczenie, które kończy „Życząc Państwu i sobie, aby to przykre doświadczenie było jedynym i ostatnim jakie miało miejsce w naszej gminie, zapewniam jednocześnie, że troska o zdrowie i życie pasażerów zawsze była i będzie dla mnie jednym z kluczowych zadań. Wyrażam również przekonanie, że poruszanie się gminnym transportem publicznym jest nie tylko sprawne, ale i bezpieczne.”
Wójt w swoim oświadczeniu zamieszcza oświadczenie ZK: