5 września 2019 r. w Suchym Lesie, z inicjatywy wójta Grzegorza Wojtery odbyło się spotkanie samorządowców w sprawie budowy tzw. Nowej Obornickiej, czyli obwodnicy Suchego Lasu i Złotnik.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, Starostwa Powiatowego, jednostek pomocniczych z Podolan, Strzeszyna, Piątkowa i Moraska oraz z Suchego Lasu. Byli też radni oraz nieliczni mieszkańcy.
Na spotkanie nie przybyli natomiast przedstawiciele Miasta Poznania oraz Gminy Rokietnica bez udziału których porozumienie w sprawie budowy tej drogi jest niemożliwe.
Zacne to grono wymieniało poglądy przez ponad 3 godziny. Z dyskusji tej można było wysnuć następujące wnioski:
- Mieszkańcy okolicznych dzielnic Poznania budową obwodnicy nie są zainteresowani, ponieważ uważają, że droga taka generować będzie dodatkowy ruch samochodowy przez ich osiedla.
- Nie ma również ich zgody na powstanie wiaduktu nad torami w ulicy Sucholeskiej, bowiem mieszkańcy Podolan i Strzeszyna traktują ten przejazd kolejowy jako rodzaj szykany drogowej, co w ich przekonaniu korzystnie wpływa na uspokojenie ruchu w ich dzielnicach.
- Mało prawdopodobne, aby powstała północno-wschodnia obwodnica Aglomeracji Poznańskiej, gdyż władze Poznania nie chcą partycypować w kosztach jej budowy, a poza tym nie wyobrażają sobie odcięcia mieszkańców Poznania od Puszczy Zielonki.
- Mieszkańcy Suchego Lasu winni zmienić nawyki i bardziej wykorzystywać transport zbiorowy, który powinien być komfortowy, tani i wygodny, a przede wszystkim zdywersyfikowany (Poznańska Kolej Metropolitalna, autobusy).
Czy są zatem perspektywy rozwiązania problemów korków w naszej gminie? Wydaje się, że można ten stan nieco poprawić, chociaż w krótkim czasie nie da się go zmienić. Jak to zrobić:
- Przede wszystkim dalej prowadzić dialog ze wszystkimi potencjalnymi partnerami. Lobbing w tym zakresie powinien mieć wymiar profesjonalny, co oznacza, że nie da się tego zrobić siłami własnymi. Strategia powinna być przemyślana i konsekwentnie prowadzona.
- W sprawę powinni zostać zaangażowani parlamentarzyści/ politycy szczebla centralnego bez względu na rodzaj reprezentowanych przez nich barw politycznych. Być może zrodzi się kiedyś szansa na pozyskanie takiej inwestycji z puli centralnej.
- Rozwijać transport zbiorowy. Autobusy nie mogą pełnić funkcji komplementarnej wobec kolejki metropolitalnej, gdyż jej funkcjonowanie nie rozwiąże problemów komunikacyjnych naszej gminy. Nie jest to przecież metro. Tymczasem przejazdy autobusami drożeją, a ze względu na koszty zmienia się trasy niektórych linii na krótsze, np. 905.
Chociaż po spotkaniu optymizmem nie powiało, to trzeba być dobrej myśli i się nie poddawać. Kropla drąży skałę!