[X] Stowarzyszenie Gmina Razem wykorzystuje pliki cookies!
Strona www.gminarazem.pl wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na komputerze Użytkownika. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Korzystanie z serwisu www.gminarazem.pl przy włączonej obsłudze plików cookies traktujemy jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz. Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.

Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki

Autor:

W ramach czerwcowej dyskusji nad absolutorium dla wójta sporo czasu poświęcono na omówienie nadzoru nad  działalnością gminnych spółek. Mamy 4 spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których gmina posiada 100% udziałów: LARG (zajmuje się promocją gospodarczą gminy), GCI (spółka informatyczna), ZGK (spółka komunalna – wywóz śmieci, drobne inwestycje komunalne, utrzymanie zieleni itp ) oraz ZKP (gminna komunikacja zbiorcza).

Niestety, Rada Gminy, zgodnie z obowiązującym jeszcze prawem, nie ma właściwych instrumentów kontrolnych i nie może spółek gminnych „prześwietlać”. Po wyborach będzie inaczej. Tak więc, póki co, w spółkach kwitnie nepotyzm oraz brak transparentności i kontroli nad efektywnością ich działania. Podmioty te przynoszą straty i zdarza się, że finansowane są bez zgody Rady Gminy zarządzeniami wójta (np. spółka  LARG). Spółki gminne to często synekury zapewniające dobrze płatne posady dla rodziny i przyjaciół naszych gminnych notabli.

Sporo mówi się o wątpliwej efektywności działania spółki LARG oraz kosztach usług oferowanych mieszkańcom spółki GCI (TV, Internet, telefon). Jednak absolutnym szczytem biznesowego dziwactwa był w 2017 roku sposób pozyskania siedziby dla ZGK, co jest aktualnie przedmiotem kontroli Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Gminna spółka wywożąca nam śmieci, nieruchomość na swoją siedzibę u zbiegu ulic Obornickiej i Nektarowej, zamiast kupić za ok. 4 mln zł postanowiła wydzierżawić. Po 10 latach nadpłacimy zatem kwotę ok. 6,7 mln zł. Trzeba jednak podkreślić, że to zadanie –  jako jedno z nielicznych wykonano bez zbędnej zwłoki, tak szybko, że nie zorientowali się nawet radni. Szerzej na ten temat pisał radny Włodzimierz Majewski na http://www.gminarazem.pl/szklany-dom-zgk/

2018_spólki1

Komisja Rewizyjna podkreśliła też brak właściwego nadzoru nad gminną spółką ZKP . Kierowcy w 2017 roku zwracali uwagę na fatalny stan taboru autobusowego. Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Suchy Las zwróciła się do Wójta o przeprowadzenie niezależnej ekspertyzy stanu technicznego taboru. Wójt odmówił, stwierdzając że „SUCHOLESKIE AUTOBUSY BYŁY I SĄ BEZPIECZNE”. Twierdził, że problem sprowadza się do bieżącej walki politycznej. Koncentrował się raczej na obronie wizerunku spółki, a właściwie jej Zarządu, pomijając kwestię bezpieczeństwa pasażerów. Pisał, że batalia radnych jest po prostu wymyślona, a prawdziwym celem jest napiętnowanie wójta i prezesa spółki. Dwa miesiące później w  płomieniach staje jeden z autobusów ZKP. Przyczyną pożaru była awaria układu hamulcowego. Autobus spłonął doszczętnie. Ofiar nie było, ponieważ pojazd rozpoczynał dopiero kurs.

2018_spólki2

W sierpniu 2017 r. prezes ZKP Sp. z o.o. ujawnił dokumenty dotyczące kontroli przeprowadzonych w 2017 r. Z analizy dokumentów wynika, że w okresie od lutego do czerwca 2017 r. Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego oraz Policja przeprowadziły łącznie 19 kontroli stanu  technicznego autobusów ZKP, w wyniku których dokonano zatrzymania 7 dowodów rejestracyjnych w związku z nienależytym stanem technicznym pojazdu.

Komisja Finansowo – Budżetowa i Rozwoju Gospodarczego wielokrotnie zwracała uwagę na  problemy z funkcjonowaniem gminnych spółek, w których zaangażowane są niemałe środki publiczne. Niestety postulaty zmian nie spotkały się z aprobatą wójta Grzegorza Wojtery. Mam nadzieję, że inaczej będzie do tych problemów podchodził jego następca, co sobie i Państwu życzę.

Lista Publikacji Ogólnogminnych